Det finns ingen bättre plats än Vänernområdet i Sverige för den som vill uppleva naturens skönhet och vackra landskap. Här kan du njuta av en underbar semester bland bergen, sjöarna och skogarna. I denna reseguide delar vi med oss av allt du behöver veta om att resa till detta fantastiska område.

Vi tipsar om boende, sevärdheter och aktiviteter, så att din semester blir precis som du vill ha den.

Var är Vänernområdet?

Vänernområdet är beläget i Västra Götalands län och består av tre kommuner: Bengtsfors, Dals-Ed och Mellerud. Området gränsar till Norge i norr och har en yta på cirka 4600 km². Här finns några av Sveriges största sjöar, som Vänern, Dalslandssjön och Klarälven. Bergen i området är inte mycket högre än 400 meter, men det finns flera mycket vackra berg och kullar.

Vänernområdet är ett paradis för den som gillar friluftsliv och natur. Här finns möjlighet till allt från fiske, kanotpaddling och vandring till skidåkning och mountainbike. Vill du uppleva något riktigt unikt kan du även testa på att flyga glider eller ta en tur med luftskeppet High Adventure. I Vänernområdet finns det något för alla.

Letar du efter fler bra resetips? Klicka på Resakris.se.

3 bra sevärdheter i Vänernområdet

Vänernområdet är fullt av sevärdheter och aktiviteter för hela familjen. Några av de mest populära sevärdheterna är:

· Bengtsfors bruksmuseum: Ett museum som berättar om den gamla industrin i Bengtsfors. Här kan du se hur man tillverkade papper och bomull, och även prova på att göra det själv.

· Dalsland kanal: En mycket vacker kanal som går igenom hela Vänernområdet. Här finns möjlighet att paddla kanot eller ta en båttur

· Klarälvens friluftsområde: Ett stort och vackert friluftsområde som ligger vid Klarälven. Här kan du göra allt från att fiska till att paddla kajak eller ta en skogspromenad.

Flygplatser i Vänerområdet

Vänerområdet är en av Sveriges mest besökta turistdestinationer, och det finns flera olika flygplatser som du kan använda för att ta dig hit. De närmaste flygplatserna är:

· Göteborg Landvetter Airport (GOT): En internationell flygplats som ligger cirka 100 km från Vänernområdet. Härifrån kan du ta buss eller tåg till området.

· Stockholm Arlanda Airport (ARN): Swedens huvudflygplats ligger cirka 400 km från Vänernområdet. Härifrån kan du ta buss eller tåg till området.

· Oslo Airport, Gardermoen (OSL): Norges huvudflygplats ligger cirka 500 km från Vänernområdet. Härifrån kan du ta buss eller tåg till området.

Du kan söka efter flygbiljetter på Travelmarket.

Oavsett om du reser ensam, med familjen eller vännerna så är detta området perfekt för en avkopplande och minnesvärd semester. Vi hoppas att vår reseguide till Vänernområdet har gett dig inspiration och massor av tips på aktiviteter och sevärdheter i området.